חדשות

אחרי פרשת הזיהום החמורה, מכון ה-CT ב"משגב לדך" חוזר בהדרגתיות לפעולה

במאי השנה נדבקו 12 בני אדם שעברו בדיקת דימות בנגיף ה-HCV, ככל הנראה מהזרקת חומר הניגוד במחט שלא חוטאה; כעת ישוב מכון ה-CT לפעילות אך בשלב זה הפעילות בו תיעשה ללא חומר ניגוד; הפרשה נמצא בחקירת משטרה, ומשרד הבריאות מינה מומחה לפקח על פעילות בית החולים

מכשיר CT (צילום: אילוסטרציה)

לאחר פרשת הזיהום החמורה, במהלכה ככל הנראה נדבקו 12 מטופלים בזיהום הפטיטיס Cי(HCV) אחרי שעברו בדיקת דימות במכון ה-CT של בית החולים "משגב לדך" בירושלים במאי האחרון, ישוב המכון בקרוב לפעילות הדרגתית; כך הודיע אתמול (יום ג') משרד הבריאות.

המשרד הודיע, כי בשלב זה הפעילות במכון ה-CT תיעשה ללא חומר ניגוד, וכי ההחלטה התקבלה בדיון שהתקיים במשרד בראשות המשנה למנכ"ל, פרופ’ ארנון אפק, ובהשתתפות אנשי מקצוע במשרד.

עוד נקבע, כי הפעילות מעתה והלאה תיעשה בכפוף לפיקוח הדוק של מנהלת מכון הדימות במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, פרופ’ הדס הלפרן. היא נבחרה לשמש גורם מלווה למכון על-ידי קופת חולים "מאוחדת", המפעילה את המכון.

לפי הודעת משרד הבריאות, רק לאחר שתבוצע במקום, בשלב מאוחר יותר, ביקורת מקיפה נוספת, ואם יימצא שהמכון אכן עומד במלוא ההנחיות שקיבל, יינתן לו אישור לחזור ולהזריק חומר ניגוד במסגרת הבדיקות.

מכון ה-CT נסגר בחודש מאי השנה בהוראת ד"ר חן שטיין זמיר, רופאת מחוז ירושלים במשרד הבריאות, לאחר שנתגלה כי במכון נדבקו 12 איש בהפטיטיס C, בעקבות בדיקת CT שעברו עם חומר ניגוד. החשד הוא שהחומר הוזרק מבלי שבוצע חיטוי של המחטים. נסיבות האירוע מצויות עדיין בחקירת משטרה.

האירוע זכה לדיווח נרחב בתקשורת. פרופ’ איתמר גרוטו, ראש מנהל שירותי הבריאות במשרד, אמר במאי: "קיבלנו דיווח מבית חולים “שערי צדק” על שלושה חולים הסובלים מצהבת חריפה. לאחר בדיקת מעבדה התגלה כי מדובר בהפטיטיס C. תחקיר העלה שכל החולים עברו בדיקת קודם לכן בדיקת CT ב'משגב לדך' בירושלים.

"עם היוודע הדבר פנה המשרד לבתי חולים נוספים בירושלים והתגלו בהם עוד שני מקרים (של חולים עם צהבת חריפה, מערכת ד.א.) - אחד בהדסה עין כרם ואחד בבית חולים הר הצופים". לאחר מכן התברר, כי בסך הכל נדבקו בנגיף 12 מטופלים שעברו קודם לכן את הבדיקה עם חומר הניגוד ב"משגב לדך". כולם עברו אותה באותו היום.

לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות" ביוני האחרון, הצוות בבית החולים לא החליף את הציוד לאחר בדיקה שעבר במקום חולה הפטיטיס C, שיידע את הרופאים על מחלתו.

ועדה מקצועית מטעם משרד הבריאות, בראשות ד"ר זיו רוזנבוים, פירסמה לאחר המקרה הנחיות לגבי הזרקת חומר ניגוד בכל מערכת הבריאות. ההמלצות אושרו במועצה הלאומית לדימות וללוגיסטיקה. עתה הן נבחנות בהנהלת המשרד, לשם יישומן בשטח.

מאז סגירת המכון קיים משרד הבריאות סדרה של בקרות ובדיקות במקום. בבקרה האחרונה, שנערכה ב-27 ביולי, נמצא כי הליקויים התפעוליים והמנהלתיים שזוהו קודם לכן תוקנו.

הנהלת בית החולים משגב לדך העבירה לפרופ’ הלפרן מ"שערי צדק" את הנהלים החדשים להפעלת השירות. לאחר בחינת הנהלים וסיור במכון מצאה פרופ’ הלפרן כי שרשרת הניהול הנוכחית במכון, שעברה שינויים משמעותיים, יכולה להפעיל את המכון באופן בטוח – ובעקבות זאת אישרה את הפעלתו.

עוד קבע משרד הבריאות, כי כלל נושא מניעת הזיהומים במכון ה-CT במשגב לדך, הועבר לפיקוחו של פרופ’ אלון מוזס, מבית החולים "הדסה" עין כרם.

נושאים קשורים:  חדשות,  בית החולים "משגב לדך",  זיהום,  הפטיטיס,  HCV,  בדיקת CT,  מכון CT,  משרד הבריאות,  פרשה
תגובות