חדשות

ביקורת בוועדת הבריאות: מרבית חולי הכבד בישראל עדיין אינם מאובחנים ומטופלים

נציג משרד הבריאות אמר בדיון כי "המשרד איננו בשל ליישום תכנית לאומית עכשיו", והוסיף: "בינתיים רק דנים בנושא, למרות שכל קבוצות הסיכון ידועות ומוגדרות באופן ברור"

נגיף HCV, הפטיטיס C (צילום:אילוסטרציה)

בדיון שקיימה אתמול (יום ג') ועדת הבריאות של הכנסת נמתחה ביקורת קשה על משרד הבריאות, על ש"לא עשה עד כה שום פעולה אקטיבית לאיתור חולי הפטיטיס C וגם איננו מיישם את הבטחותיו להפעלת תכנית אבחון לאומית", כדברי חלק מהנוכחים. הדיון התקיים תחת הכותרת "העלאת המודעות למחלת ההפטיטיס, דרכי הטיפול בה".

מייקל הרטל, נציג משרד הבריאות, הודה בדיון, כי "המשרד איננו בשל ליישום תכנית לאומית עכשיו", ואמר: "בינתיים רק דנים בנושא, למרות שכל קבוצות הסיכון ידועות ומוגדרות באופן ברור".

חוליו בורמן, מנכ"ל "עמותת חץ", הארגון הישראלי למען בריאות הכבד, אמר לחברי הוועדה: "על אף התחייבות מפורשת של פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור וכיום המשנה למנכ"ל המשרד, בכנס ארגון הבריאות העולמי שהיה השנה בז'נבה, שבקרוב תיושם בישראל התכנית הלאומית, ולמרות שהטיפולים לחולים זמינים - עדיין מרבית חולי הפטיטיס C בישראל אינם מאובחנים באופן אקטיבי".

"איך אפשר למגר מחלה אם אנחנו לא מאתרים את החולים? יש פה חוסר היגיון והטעיה של הציבור?"

ברמן הוסיף: "מצבם הבריאותי רק הולך ומחמיר. משרד הבריאות איננו עומד בהבטחתו להתחיל ביישום התכנית המוגדרת לשם מיגור דלקת הכבד הנגיפית. מרבית החולים אינם מאותרים, ואלו שאובחנו, גילו את המחלה רק במקרה. חלקם כאשר מצב מחלתם היה כבר מתקדם".

עוד אמר מנכ"ל חץ: "משרד הבריאות מאפשר למעשה החמרה במצב החולים – אנשים שאולי אינם יודעים שהם חולים במחלה מדבקת. במדינות רבות בעולם מתקיימת תכנית לאומית כפי שהובטחה. יש תעדוף של קבוצות בסיכון שמצבם חמור יותר. אז איך אפשר למגר מחלה אם אנחנו לא מאתרים את החולים? יש פה חוסר היגיון והטעיה של הציבור".

חברי ועדת הבריאות של הכנסת הביעו מורת רוח מכך שמאז הדיון הקודם בנושא הזה, בחודש פברואר, לא חלה התקדמות בכל הקשור לתחילת הפעלתה היזומה של תכנית הסקרינינג לאיתור החולים. יוזם הדיון, ח"כ עבדאללה אבו מערוף, העיר לנציג משרד הבריאות: "יש להתחיל מידית בתכנית. חשוב שגם לחולים בדרגה F2 יהיה מענה בסל התרופות והשירותים".

נושאים קשורים:  חדשות,  HCV,  ועדת הבריאות של הכנסת,  תכנית איתור,  הפטיטיס C,  סל התרופות
תגובות