פודקאסט

ד"ר רועי מידן: "מצאתי מכשיר אולטרסאונד ישן במחסן ואיתו זיהינו אבצס בכבד"

המתאם הרפואי של ארגון "ישראייד" ומתמחה ברפואה דחופה באסותא אשדוד, שיתף את חוויותיו מקניה וממחנה הפליטים ביוון בראיון ל-doctalk: "כשהגעתי לשם, כל מטופל שני התגלה כחולה מלריה". האזינו לתכנית המלאה

23.11.2017, 15:31
ד"ר רועי מידן, הילה קורח ומאיה רונן

ד"ר רועי מידן, המתאם הרפואי (Medical Coordinator) של ארגון ישראייד ומתמחה ברפואה דחופה בביה"ח אסותא אשדוד, התארח ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. ד"ר מידן שיתף את חוויותיו ממחנה הפליטים הסורים ביוון, מהעיירה קאקומה שבקניה ומפתיחתו של ביה"ח באשדוד שנפתח החודש.

"בזמן הקצר שבו אתה באפריקה אתה מבין שצריך לשמור על מטרות צנועות. לא באתי לשנות את סטטוס הבריאות בקניה, אלא לתת את החלק הקטן שלי. אתה מבין שיש דברים שלא תוכל לתקן. אתה רושם אנטיביוטיקה למטופל והוא חוזר אליך ואומר שאין את האנטיביוטיקה הזו, אין את בדיקות הדם שאתה רוצה לעשות. אתה מתנהל בתוך המרחב המוגבל הזה".

"כשהגעתי אמרו לי שמכשיר הרנטגן היחיד בעיר התקלקל ומחכים לטכנאי שבטח יבוא עוד שנתיים. ניסיתי להשיג איזשהו מכשיר שאפשר יהיה לעשות איתו בדיקות. מצאתי מכשיר אולטרסאונד ישן באיזה מחסן, משהו ששייך למוזיאון ההיסטוריה של הרפואה, ולמזלי הוא עבד בצורה סבירה. הכשרתי את אחד הרופאים ועשינו בדיקות עם המכשיר. לא עשינו מהפכה, אבל עזרנו לכמה חולים - למשל זיהינו אבצס בכבד למטופלת שחודשיים לא הצליחו לזהות מה יש לה".

"כרופאים ישראלים לא ראינו התנגדות מצד הפליטים הסורים. היה מקרה אחד שמטופל סירב להמשיך לאחר שגילה שאני מישראל. נתתי לו את המלצתי הרפואית והמשכתי הלאה"

"יש שם תופעות רפואיות שאתה לא תיתקל בהם לעולם בישראל. צריך לעשות סוויץ' ולחשוב אחרת על כל מטופל. שחפת, שהיא מאוד שכיחה שם, נותנת תסמינים אחרים לגמרי; HIV תמיד ברקע כסיבה, גורם, טריגר; זיהומים פרזיטים של מערכת העיכול; מלריה - כשהגעתי לשם הייתה מתקפה קשה מאוד של מלריה מסוג פלציפרום. כל מטופל שני שהיה עם חום אובחן כחולה מלריה".

ד"ר מידן שיתף גם מחוויותיו במחנה הפליטים הסורים שבאי לסבוס ביוון: "באופן גורף אני יכול להגיד שלא היו לנו בעיות כרופאים ישראלים לטפל בסורים ולא ראינו התנגדות מצידם. פעם אחת בלבד היה מטופל שבדקתי ואבחנתי אותו עם בעיות נוירולוגיות שאסור להזניח. הוא שמח על הטיפול אבל כשמישהו אמר לו שאני מישראל הוא לא רצה יותר שאטפל בו. כיבדתי את בקשתו, נתתי לו את ההמלצה הרפואית שלי והמשכתי הלאה".

בנוסף לחוויותיו מחו"ל, ד"ר מידן שיתף תובנות ראשוניות מביה"ח אסותא אשדוד שנפתח החודש, המודל האמריקאי שאומץ בחדר המיון שם, חשיבות ההתמחות בפסיכיאטריה לכלל הרופאים, על קידום מערך סימולציה רפואית, היחס לבוגרי חו"ל ועוד.

ובפינה המשפטית - עו"ד עדי ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי, על פגיעה באוטונומיה של המטופל ופסיקת בית המשפט המחייבת את הרופא להציג את כל האופציות הטיפוליות וזכויותיו של המטופל בפניו, גם במקרה בו התוצאה הסופית של החלופות הינה זהה.

אם גם אתם מתמחים או סטאז'רים שרוצים להתראיין לפינת "המתמחה" – אם יש לכם נושא שתרצו להעלות, חוויות לשתף, אג'נדה לקדם, סתם להגיד מילים טובות על המנטור שלכם – מוזמנים להציע את עצמכם לפינה. רק שלחו מייל לכתובת [email protected] ונחזור אליכם.

לו"ז האזנה:

2:28 מפסיכיאטריה לרפואה דחופה

7:02 ישראייד - מחנה הפליטים בלסבוס

18:29 ישראייד - העיירה קאקומה בקניה

34:38 המודל האמריקאי באסותא אשדוד

37:57 סימולציה רפואית

42:47 בוגרי חו"ל והיחס מבתי החולים בארץ

46:39 הפינה המשפטית - פגיעה באוטונומיה של המטופל

האזנה נעימה!

לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  doctalk,  ד"ר רועי מידן,  אסותא
תגובות
אנונימי/ת
24.11.2017, 10:31

הפליטים והחולים והמסתננים זורמים לאירופה שממש כבר לא רוצה בהם ממגוון סבות.מדוע אין פנייה רשמית לארצות מוסלמיות עתירות ממון שיקחו על עצמן הטיפול באחיהן.?

27.11.2017, 13:28

בכבד היה אבסצס, לא אבצס, עם כל הכבוד...