מלנומה

מלנומה בקרב מטופלים שנחשפו למיטות שיזוף

במחקר רטרוספקטיבי נמצא שמטופלים עם מלנומה ראשונית שנחשפו לקרינה אולטרה-סגולה מלאכותית עקב שימוש במיטות שיזוף אובחנו עם מלנומה ראשונית שנייה בזמן קצר באופן מובהק בהשוואה למטופלים שלא נחשפו

02.12.2018, 10:59
מיטות שיזוף (צילום: אילוסטרציה)
מיטות שיזוף (צילום: אילוסטרציה)

ההיארעות של מלנומה נמצאת בעלייה. גורם הסיכון הניתן לשינוי העיקרי הוא קרינה אולטרה-סגולה ( ultraviolet radiation, UVR) מהשמש או UVR מלאכותי (artificial UVR,  arUVR) ממיטות שיזוף.

במחקר חדש שנערך ב-Washington University School of Medicine בסיינט לואיס, ארה"ב, והתפרסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology, ביקשו החוקרים לקבוע האם חולים שפיתחו מלנומה לאחר חשיפה ל-arUVR ממיטות שיזוף הם בעלי מאפיינים ייחודיים.

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי בקרב 434 מטופלים עם מלנומה. מטופלים אשר הסכימו לכך במפגש הראשון מילאו שאלון בנוגע לתכונות פנוטיפיות, רקע רפואי, וחשיפה ל-UVR.

בהשוואה למטופלים בני 40 שנים ומעלה, מטופלים צעירים יותר, ובעיקר נשים, היו בעלי חשיפה גדולה יותר ל-arUVR במהלך החיים. בכל גיל, מטופלים עם מלנומות ראשוניות מרובות היו עם סיכוי גדול יותר של חשיפה ל-arUVR. עבור כלל המטופלים עם מלנומות ראשוניות נוספות, אלו שנחשפו ל-arUVR פיתחו את המלנומה הראשונית השנייה מוקדם יותר באופן מובהק; 67% ממטופלים שנחשפו ל-arUVR דרך מיטות שיזוף אובחנו עם מלנומה ראשונית שנייה יחד עם או תוך שנה אחת מזמן האבחנה המקורית בהשוואה ל-28% בקרב מטופלים שלא השתמשו במיטות שיזוף (p=0.11). הזמן החציוני לאבחנה של המלנומה הראשונית השנייה במטופלים שנחשפו ל-arUVR בהשוואה למטופלים שלא נחשפו עמד על 225 ימים בהשוואה ל-3.5 שנים, בהתאמה (p=0.027).

החוקרים מסכמים שממצאי המחקר מספקים ראייה לצורך במעקב מוגבר במטופלים עם מלנומה שנחשפו ל-arUV.

מקור:

Li, Yang et al. Second primary melanomas: Increased risk and decreased time to presentation in patients exposed to tanning beds. Journal of the American Academy of Dermatology , Volume 79 , Issue 6 , 1101 – 1108

נושאים קשורים:  מלנומה,  קרינה אולטרה-סגולה,  מיטות שיזוף,  מחקרים
תגובות