דלקת כבד נגיפית C

תרופות אנטי ויראליות חדשות להפטיטיס C

תרופות אנטי ויראליות חדשות בעלות פוטנציאל להכחיד את דלקת הכבד הנגיפית C

נגיף, תרופות אנטי-רטרו-ויראליות (צילום: אילוסטרציה)

ב2017, משטרי הטיפול בהפטיטיס C - סופוסבוויר / וולפטסוויר / ווקסילפרוויר (SOF/VEL/NOX) ו-גלקפרוויר / פיברנטסוויר (G/P) קיבלו אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). למרות שגם SOF/VEL/NOX (מעכב פולימראז NS5B/מעכב NS5A/מעכב פרוטאז NS3/4A) וגם G/P (מעכב פרוטאז NS3/4A/מעכב NS5A) מהווים טיפולים פנגנוטיפיים (מסוגלים לטפל במגוון רחב של גנוטיפים ויראליים), הם מיועדים לתתי קבוצות שונות של מטופלים עם הפטיטיס C.

מטרת החוקרים הייתה להשוות את המידע הקיים בדבר הבטיחות והיעילות בנוגע למשטרי הטיפול (SOF/VEL/NOX) ו-(G/P) ולתאר את התועלת הקלינית שלהם.

סקירה זו מתארת לגבי כל משטר את ההתוויות, המידע הבטיחותי והמחקרים הקליניים העיקריים בהם הוערכו משטרי הטיפול הנ"ל.

החוקרים מצאו כי SOF/VEL/NOX מהווה טיפול קו אחרון עבור מטופלים שטופלו בעבר עם מעכבי NS5A ולמטופלים המודבקים בגנוטיפים 1a ו-3 שמשטרים אחרים המכילים סופוסבוויר כשלו עבורם. G/P הוא המשטר הפנגנוטיפי הראשון בעל אורך של 8 שבועות עבור מטופלים ללא שחמת שזה הוא הטיפול הראשון שהם מקבלים. טיפול זה מומלץ למטופלים בעלי כל סוגי הגנוטיפים הוויראליים שיש להם מחלת כליה מתקדמת, כולל אלו המטופלים בדיאליזה.

למסקנת החוקרים, הוספת משטרי הטיפול SOF/VEL/NOX ו-G/P לטיפולים הקיימים בהפטיטיס C יגדיל את מספר המטופלים שמתאימים ומגיבים לטיפול ובכך תגדל האפשרות להכחדת דלקת הכבד הנגיפית כבעיית בריאות ציבורית.

מקור: 

Pearlman, B. et al. (2018). Alimentary Pharmacology & Therapeutics https://doi.org/10.1111/apt.14977

נושאים קשורים:  דלקת כבד נגיפית C,  הפטיטיס C,  טיפול פנגנוטיפי,  טיפול אנטי-ויראלי,  מחקרים,  סופוסבוביר
תגובות