HCV

חזרת מחלה מאוחרת באנשים עם HCV לאחר טיפול בדקטלטסוויר ואסונפרוויר

במחקר זה נמצא כי רק ארבעה מתוך 413 מטופלים חוו חזרת מחלה לאחר השגת SVR24, חזרה זו אירעה בחודשים 6, 12 ו-26 לאחר השגת SVR24 ונגרמה על ידי אותו זן של הנגיף שהיה נוכח לפני הטיפול

HCV, הפטיטיס C, הפטיטיס סי, בדיקה (צילום: אילוסטרציה)

משך זמן המעקב המיטבי באנשים אשר השיגו תגובה וירולוגית ממושכת (SVR) הינו נושא חשוב לאור השימוש הנרחב בטיפולים אנטי ויראליים ישירים (DAA) אשר מובילים לשיעורי SVR גבוהים. בחינות קודמות של זמן המעקב ארוך הטווח הדרוש לאחר טיפול מבוסס אינטרפרון הדגימו כי 80-100% מהמטופלים שומרים על SVR. עם זאת, העמידות של SVR לאחר טיפול עם DAA לא ידועה.

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את ההיארעות של חזרת מחלה מאוחרת במטופלים שהשיגו SVR עם דקטלטסוויר ואסונפרוויר. במחקר השתתפו 413 מטופלים עם HCV מגנוטיפ 1b שהשלימו טיפול עם דקטלטסוויר ואסונפרוויר והשיגו SVR. מטופלים שהיו שליליים באופן עקבי עבור HCV RNAי24 שבועות לאחר גמר הטיפול נחשבו לכאלו שהשיגו SVR24. זמן המעקב הממוצע היה 21.5 חודשים (טווח, 4.8-30.3 חודשים) לאחר SVR24.

החוקרים מצאו כי ארבעה מטופלים פיתחו HCV RNA בסרום בחודשים 6, 12 ו-26 לאחר השגת SVR24. התוצאות של אנליזה מולקולרית על ידי עץ פילוגנטי של חלבוני ה-HCV 3 ו-5a מהמשתתפים עם חזרת מחלה הדגימו כי אותו זן של הנגיף היה נוכח לפני הטיפול בעת החזרה המאוחרת.

מסקנת החוקרים היא כי חזרה מאוחרת של זן הנגיף המקורי אומתה על ידי ריצוף ישיר בארבעה מתוך 413 מטופלים אשר השיגו SVR עם דקטלטסוויר ואסונפרוויר. למרות שהמטופלים מעטים חווים חזרת מחלה מאוחרת, SVR המושג עם הטיפולים האנטי ויראליים הישירים הפומיים הינו עמיד כמו זה שמושג עם טיפול מבוסס אינטרפרון.

מקור: 

Hayashi, K. et al.  (2018) Journal of Viral Hepatitis . Accepted Article

נושאים קשורים:  HCV,  דקטלטסוויר,  אסונפרוויר,  SVR,  מעקב,  DAA,  מחקרים
תגובות