• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות: תחלואת השפעת ודלקת הריאות השנה היא חריגה

משרד הבריאות מסביר את העומס באשפוז בבתי החולים בשיא בתחלואת השפעת | תפוסת המיטות במחלקות הפנימיות - 110% בממוצע הארצי

תחלואת החורף מורגשת היטב במרפאות קופות החולים, בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות. צילום: איגוד הפנימאים

עונת השפעת הנוכחית מתאפיינת בשיעורי תחלואה גבוהים מעל לממוצע הרב שנתי, כך נמסר אתמול (ד') רשמית מהמרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות. הנתונים שפורסמו הם עד 19 בינואר.

בדו"ח התקופתי צוין כי נמשכת העלייה בתחלואה הנשימתית ונמשכת העלייה בשיעור הבידודים החיוביים לשפעת במרפאות הקהילה (מדגם) ובקרב מאושפזים. כמו כן נמשכת העלייה בשיעור הפניות למרפאות הקהילה בשל תחלואה דמוית שפעת ודלקת ריאות.

תמונת המצב בבתי החולים מראה על עלייה באחוז הביקורים למיון הפנימי בשל דלקת ריאות אולם ללא שינוי משמעותי באחוז הביקורים של בני 2-0 שנים למיון ילדים בשל ברונכיוליטיס. לצד זה נמשכת העלייה בתפוסת המיטות במחלקות הפנימיות.

41 מתוך 56 דגימות (כ-73%) שנאספו במהלך השבוע האחרון ממרפאות המדגם בקהילה נמצאו חיוביות לשפעת מסוג A, כאשר 32 דגימות נמצאו חיוביות לשפעת מתת הזן H3/A ו-9 נמצאו חיוביות לשפעת 2009 H1N1/A ועוד שלוש דגימות נמצאו חיוביות ל-RSV.

העלייה בשיעור הפניות למרפאות הקהילה עקב תחלואה דמוית שפעת נמשכת גם היא. העלייה הזאת היא בכל קבוצות הגיל, למעט קבוצות ילדים ונוער בני 18-2 שנים ומבוגרים בני 64-19 שנים, שבהן לא נצפה שינוי משמעותי.

כן חלה בשבוע האחרון עלייה בתחלואה בדלקת ריאות בעיקר בקרב מבוגרים בני 19 שנים ומעלה ובשיעור הביקורים במיון פנימי בשל כך. אחוז הביקורים, הן במיון פנימי והן במיון ילדים, מצוי כעת מעל לממוצע הרב שנתי.

על פי הנתונים עד כה, דווח על 53 חולים קשים ומונשמים כתוצאה משפעת, מתוכם 16 נפטרו. בכל החורף בשנה שעברה דווח על 154 חולים קשים, מתוכם 66 נפטרו. לפני שנתיים דווח על 103 חולים קשים ומונשמים, מתוכם 52 נפטרו.

במשרד הבריאות מעריכים שמספר החולים - רובם קשישים ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות – יגדל מאחר שהשנה רואים כי מספר החולים הקשים והמונשמים עבר את הממוצע ל-2018-2010. הממוצע הרב שנתי עומד על 61, מהם נפטרו 22.

בתוך כך נמשכת העלייה בתפוסת המיטות במחלקות הפנימיות שהגיעה כבר ל-110% בממוצע הארצי בהשוואה ל-106% בשבוע הקודם.

אחת הבעיות האופייניות לעונת שפעת זאת: עד ל-15 בינואר 2019, התחסנו בישראל רק כ-1.6 מיליון אנשים כנגד השפעת העונתית - כ-18% מכלל אוכלוסיית ישראל, ב-1% פחות מאשר בתקופה המקבילה בעונת השפעת אשתקד. גם הכיסוי החיסוני בקבוצת הקשישים בגילאי 65 שנים ויותר (57%) נמוך השנה בכ-2% בהשוואה לאשתקד וכך הכיסוי החיסוני של תינוקות וילדים בני 59-6 חודשים (17% לעומת 18%).

על בסיס צבר הנתונים הודה משרד הבריאות: תחלואת השפעת ודלקת הריאות השנה היא חריגה והיא זאת היוצרת את עומס על המערכת והתשתיות. לצד זאת, אנו רואים התמתנות מסוימת בעומסים במחלקות האשפוז.

"המשרד נוקט במספר רב של צעדים כדי לייצב את הלחץ על מערכת האשפוז", נמסר בהודעת דוברות משרד הבריאות. "המשרד שב וקורא לכלל הציבור לגשת ולהתחסן נגד מחלת השפעת בהקדם האפשרי. אנו ערים לעומסים ופועלים על מנת להקל על המצוקה ולווסת את ריבוי המטופלים ככל הניתן".

בהמשך ההודעה נאמר: "אלא שלצערנו, מערכת האשפוז סובלת ממחסור במיטות אשפוז ובכוח אדם וזאת משום שרק 200 מיטות אשפוז כלליות נוספות מדי שנה. גם אנחנו וגם הנהלות בתי החולים והעובדים המסורים במערכת עושים ככל הניתן על מנת לתת את השירות הטוב ביותר במסגרת המשאבים הנתונים שבידי המערכת.

"עם זאת רק לאחרונה הוספנו מעבר למיטות האמורות, מעל 200 תקני אחיות ו-600 תקני רופאים ועשרות תקני עוזרי רופא. אנו מקווים שבימים הקרובים נמשיך לראות הקלה בעומסים".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  תחלואת שפעת,  עומס בבתי החולים,  שפעת,  דלקת ריאות,  עונת השפעת,  חדשות,  חיסון נגד שפעת
תגובות