הפטיטיס C

יעילות ובטיחות הטיפול במשלב אנטי-ויראלי במטופלים עם מחלת כבד מפוצה

בחינת הבטיחות והפרמקוקינטיקה של גלקפרוויר ופיברנטסוויר במטופלים עם הדבקה כרונית בהפטיטיס סי (HCV) בגנוטיפים 1-6 ומחלת כבד מפוצה

תמונת אולטרה-סאונד של הכבד (צילום: אילוסטרציה)

זיהום HCV כרוני שאינו מטופל מוביל לנזק כבדי פרוגרסיבי אשר עשוי להיות מופחת על ידי טיפול הולם. אנליזה משולבת זו מדווחת על העילות והבטיחות של המשלב האנטי-ויראלי גלקפרוויר ופיברנטסוויר (G/P), במטופלים עם הדבקה כרונית ב-HCV בגנוטיפים 1-6 ומחלת כבד מפוצה ובכלל זה מטופלים עם מחלת כליות כרונית מדרגה 4-5.

במחקר נאספו נתונים מתשעה מחקרי פאזה II ו-III שהעריכו את היעילות והבטיחות של טיפול בן 8-ו16 שבועות של G/P. נוכחות שחמת נקבעה על ידי ביופסיית כבד, אלסטוגרפיה וסמנים ביולוגיים בסרום.

מטרת המחקר היתה להעריך את הבטיחות, היעילות (SVR12) ואת פרמקוקינטיקת ה-steady state של הטיפול לפי סטטוס השחמת.

במחקר השתתפו 2,369 מטופלים, כאשר ל-308 מתוכם (13%) היתה מחלת כבד בדירוג Child-Pugh A, ול-20 מטופלים הייתה מחלת כליות מדרגה 4-5. תוצאות המחקר הראו ששיעור ה-SVR12 היה 96.4% במטופלים עם שחמת מפוצה ו-97.5% במטופלים ללא שחמת. בסך הכל, פחות מ-1% מהמשתתפים חוו תופעות לוואי קשות אשר הובילו להפסקת הטיפול או תופעות לוואי קשות הקשורות בטיפול.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו כאבי ראש ועייפות אשר התרחשו בתדירות דומה במטופלים עם וללא שחמת. תופעות לוואי קשות היו נפוצות יותר בקרב מטופלים עם מחלת כליות מדרגה 4-5 אך כולן לא נמצאו כקשורות לטיפול.לא נצפו מקרים של פגיעה כבדית הקשורה בטיפול או חוסר פיצוי כבדי רלוונטי קלינית.

החוקרים מסכמים כי שילוב של גלקפרוויר ופיברנטסוויר הינו יעיל ובטוח במטופלים עם מחלת כבד מפוצה ובכלל זאת אלו עם מחלת כליות כרונית מדרגה 4-5.

מקור: 

Gane, E. et al. (2019) Clinical Infectious Disease. Epub.

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  תופעות לוואי,  מחלת כליות כרונית,  שחמת מפוצה,  גלקפרוויר,  פיברנטסוויר,  מחקרים