• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
התמכרות

טיפול בהתמכרויות עם איבוגאין: מה מכורים חושבים?

נבדקו השקפות המטופלים כפי שבאו לידי ביטוי בפורומים מקוונים זאת על מנת לתאר נקודת מבט של צרכן הטיפול באיבוגאין להתמכרות, ולהבהיר את תפקיד הפורומים המקוונים בתיווך ההבנה של מטופלים בנוגע לאיבוגאין

איבוגאין הינו סם פסיכדלי המשמש מרפאות פרטיות בארה"ב ומטפלים שאינם קליניים לצורך טיפול בהתמכרות, זאת חרף כמה מקרי תמותה כתוצאה מהטיפול שדווחו ולמרות היעדר מחקר קליני קפדני. מעט ידוע על טיפול באיבוגאין מנקודת מבטם של המטופלים. מידע על טיפול באיבוגאין נמצא בשפע בדיונים מקוונים המייצרים ומפיצים מידע ועדויות על מטפלים מטופלים וטיפולים ומספקים חלון להבנה כיצד מטופלים תופסים ומבינים את הסיכונים והשימושים של איבוגאין.

במחקר הנוכחי נבדקו השקפות המטופלים כפי שבאו לידי ביטוי בפורומים מקוונים זאת על מנת לתאר נקודת מבט של צרכן הטיפול באיבוגאין להתמכרות, ולהבהיר את תפקיד הפורומים המקוונים בתיווך ההבנה של מטופלים בנוגע לאיבוגאין. החוקרים ניתחו באופן נושאי (תמתי) 40 דיונים הכוללים פוסטים מ-101 אנשים שונים משני פורומים מקוונים פופולריים באתר Redditי(n = 20) ופורום הסמים (n = 20).

בתוצאות הניתוח זוהו שלושה נושאים עיקריים: (1) פורומים מקוונים כמקור לניסויים עצמיים וטיפול עצמי לא מבוקר (2) האינטראקציה הטיפולית בטיפול באיבוגאין, וכן (3) מנגנונים טיפוליים של איבוגאין.

מהמחקר עולה שהפורומים המקוונים הינם משאב מרכזי למידע על טיפול באיבוגאין, בהם מתבצעת הערכה ברמה גבוהה של חוויות אישיות, סקירות ופרשנויות של מידע מבוסס ראיות. משתתפי הפורום דנו באריכות על הסדרי הטיפול, הסיכונים ומזעור הנזקים. בפורומים דווח על השפעות טיפוליות שהתמקדו במנגנונים פרמקולוגיים, אך דווח גם על שינויים פסיכולוגיים חיוביים הנובעים מההתנסות הפסיכדלית. רבים מהמשתתפים בפורום העדיפו טיפול קליני מוסדר בגלל חששות בטיחותיים, אך מגבלות הנוגעות במימון וזמן לפעמים הובילו להתפשרות על טיפול שאיננו על ידי אנשי מקצוע רשמיים. בנוסף נמצאו דיונים רבים בטיפול במיקרו-מינונים של איבוגאין.

החוקרים מסיקים כי הפעילות בפורומים מקוונים מספקת תחושת קהילה שבה אנשים חשים מגויסים ואחראים לקידום והצלחת הטיפול באיבוגאין להתמכרות. דיונים בפורומים ממחישים כי להסברים מדעיים נוירולוגיים בנוגע להתמכרויות יש חשיבות גדולה לאנשים העוסקים בטיפול באיבוגאין. הפורומים המקוונים יכולים לשמש כפלטפורמה להתערבויות תומכות ומטפלות בהובלת קלינאים עמיתים, ובכך לבצע מזעור נזקים ומעקב אחר נוהלי הטיפול הקיימים במסגרות שאינן קליניות ואחר התוצאות לטווח הארוך.

מקור: 

Barber, M., Gardner, J., Savic, M., & Carter, A. (2020). Ibogaine therapy for addiction: Consumer views from online fora. The International journal on drug policy83, 102857. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2020.102857

נושאים קשורים:  התמכרות,  איבוגאין,  פורומים מקוונים,  מחקרים
תגובות
21.02.2023, 14:29

טיפול לגמילה פיזית מאופיאטים וסמים ממכרים אחרים ( פנטניל , אוקסיקונטין , הרואין , קוקאין , קראק , מת אמפטמין , נקוטין , אלכוהול , ) הטיפול עם איבוגאין עובד אני יודע כי עשיתי בעצמי . הטיפול באיבוגאין נותן די טוקס ( גמילה פיזית ) תוך 36 שעות ומשאיר את המטופל עם תחושת אופוריה וחוסר תשוקה להשתמש בסמים ( אין שום דודא באחריות ) שדועכת לאט לאט ונותנת למטופל חופש מהתמכרות כדי להמשיך לטפל בשורש הביעה ולא לחזור להשתמש בהמשך הדרך ... האיבוגאין משפיע כטריפ פסיכדלי שמוערר הזיות ( דומה לפטריות ) הוא מתיישב על הקולטן האופיאטי ומנתרל אותו הופך אותו בחזרה למצב שהיה לפני השימוש בסם הממכר .. ככה שכ36 שעות אחרי הטיפול המטופל מרגיש כאילו לא לקח סמים מעולם ללא תסמונת גמילה וללא כמיהה לשימוש בסמים אליהם היה מכור פיזית . איהוגאין אינו מסוכן ולא גורם למחלות נפש להתפרץ .. הטיפול מיועד למכורים לסמים מכל סוג בכל גיל בריאים בנפשם ( פוסט טראומה זה בסדר איבוגאין עוזר גם לזה ) וגם צריך לעבור בדיקת אקג ותפקודי כבד תקינים . למידע בחינם על מטפלים בחול ועלויות הטיפול ( בבסביבות 1800 יורו לטיפול בקליניקה מוסמכת בספרד או פורטוגל ) אפשר לפנות אלי בפרטי אשמח לשתף מידע עם כל אחד .

21.02.2023, 15:14

אני יכול להעיד שהטיפול הסה עובד הוא קוטע התמכרות אפילו במינונים מאוד נמוכים ) במינון נמוך המטופל לא ירגיש כמיהה לסם אליו מכור אך כן ירגיש את תסמינת הכמילה הפיזית במינון גבוה המטופל לא ירגיש כמיהה לשימוש ולא תסמונת גמילה פיזית ואחרי הטיפול ירגיש תחושת אופוריה ואנטי דכאון נעימה שתתאייד לאט לאט תוך כמה שבועות .. במצב הזה הוא עירני מפוקס מלא און ולא צריך יותר מ5 סעות שינה בלילה .