ורטברופלסטיה

הטיפול בשבר דחיסה חולייתי אוסטאופרוטי במטופלים קשישים

חוקרים מצאו כי מינון נמוך יותר של צמנט עצמות בהליך תיקון שבר חולייתי דחוס משפר מגוון מדדים כגון הפחתת זמן הניתוח

כאב או דלקת בחוליות הגב התחתון (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה לבדוק את האפקט הקליני של ניקור מדויק ומינון נמוך של צמנט בהליך vertebroplasty מלעורי (PVP).

במחקר זה נכללו שישים מטופלים עם שברי חוליה דחוסים מסוג אוסטאופרוטי (OVCFs) אשר טופלו בגישת PVP בבית החולים של החוקרים החלן מיולי 2018 ועד יוני 2019. המטופלים חולקו לקבוצה Aי(N=30) וקבוצה Bי(N=30). קבוצה A עברה ניקור לאיזור השבר בצורה מדויקת והוזרקה לאזור זה מנה קטנה של צמנט עצמות, לקבוצה B הוזרקה מנה קונבנציונלית של צמנט עצמות. לאחר ההליך הושוו בית שתי הקבוצות הנתונים הבאים: זמן הניתוח, כמות צמנט העצמות שהוזרק, מספר צילומי הרנטגן שבוצעו (פלואורוסקופיה), ניקוד VAS (מדד כאב), שיעור הנזילה של צמנט העצמות, והיארעות שבר חולייתי סמוך.

החוקרים מצאו כי זמן הניתוח, זמני הפלואורסקופיה ונפח צמנט העצמות היו פחותים יותר בקבוצה A מאשר בקבוצה Bי(P < 0.05). אצל המטופלים בקבוצה A נמצאה היארעות נמוכה יותר של דליפת צמנט עצמות ושבר חולייתי סמוך מאשר אצל המטופלים בקבוצה B. לא נמצא הבדל משמעותי בהקלת הכאב שלאחר הניתוח בשתי הקבוצות.

לסיכום, ניקור מדויק והזרקת כמות קטנה של צמנט עצמות יכול להפחית את מספר את מספר צילומי הרטנגן בפלאורוסקופיה וכן את זמן הניתוח, כמות צמנט העצמות בזריקה, שיעור דליפת צמנט העצמות והיארעות שבר חולייתי סמוך. מתוך כך ניתן להסיק כי ההליך הוא בטיחותי ואפקטיבי מבחינת גישה ניתוחית עבור טיפול בקשישים עם OVCFs.

מקור:

Lingli Yuan et al. (2020). Journal of Orthopaedic Surgery and Research. https://doi.org/10.1186/s13018-020-01875-4

נושאים קשורים:  ורטברופלסטיה,  צמנט עצמות,  קשישים,  מחקרים,  אוסטאופורוזיס
תגובות