הפטיטיס C

חוליה חסרה בטיפול בחולים שיצאו חיוביים בבדיקת סקר להפטיטיס C: תוצאות פרויקט Telepass

חוקרים סבורים כי אסטרטגיית זימון של חולים שנמצאו חיוביים להפטיטיס C וטרם קיבלו טיפול, משפרת את ההתמודדות עם הנגיף ומזרזת את הכחדתו

ידוע כי איטליה היא אחת המדינות העומדות בקצב התוכנית של ארגון הבריאות העולמי להכחיד את נגיף ההפטיטיס C עד 2030, כאשר מרכזים רפואיים מהווים חוליית מפתח בחיפוש אחר חולים שנדבקו אך טרם קיבלו טיפול. החוקרים העריכו את יעילותה של אסטרטגיית זימון, ששמה פרויקט Telepass, עבור חולים שנחשפו לנגיף ההפטיטיס C וטרם הופנו לטיפול, במרכז שלישוני גדול.

החוקרים בנו את פרויקט Telepass בשני שלבים: בשלב הראשון, ערכו אנליזה רטרוספקטיבית שזיהתה לראשונה את כל הנבדקים החיוביים להפטיטיס C, בקרב חולים שעברו הערכה לפני ניתוח במרכז הרפואי במהלך שנה אחת. בשלב השני, שהינו שלב פרוספקטיבי, מטרת החוקרים הייתה לזמן חולים הזקוקים לבדיקות אבחנתיות נוספות (למשל בדיקת RNA של נגיף הפטיטיס C) או לקבלת טיפול.

החוקרים בדקו בסך הכל 12,246 רשומות של חולים שנבדקו לנוכחות נוגדנים נגד הפטיטיס C. הם מצאו כי ההימצאות הכוללת של נבדקים חיוביים לנגיף הייתה 1.83% (224 מתוך 12,246), כאשר היחס בין גברים לנשים היה 2.07. הם דיווחו כי מתוך 224 המטופלים החיוביים, ל-123 (54.91%) לא היה תיעוד של בדיקת RNA נגיפי ולכן זומנו מחדש למרכז הרפואי. הם מצאו כי הצליחו להשיג 123 מהם ו-26 (21.13%) הופנו בהצלחה לקבלת טיפול. זאת ועוד, נמצא כי 10 מטופלים (38.46%) קיבלו תוצאה חיובית בבדיקת ה-RNA הנגיפי והתחילו טיפול עם תרופות אנטי ויראליות ישירות.

החוקרים סבורים כי אסטרטגיית הזימון המסתמכת על מאגרי מידע פנימיים של בתי חולים, יכולה לסייע בזיהוי חולים עם זיהום כרוני בהפטיטיס C שטרם הופנו לטיפול. הם סבורים כי הגישה הנ"ל מספקת תובנה אפידמיולוגית לגבי ההימצאות של הדבקה עם הפטיטיס C באיטליה בעידן התרופות האנטי-ויראליות הישירות.

מקור: 

Ponziani, F. R. et al. Journal of Viral Hepatitis 2021; 28(4); 651-656. https://doi.org/10.1111/jvh.13465

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  מרכז רפואי,  בדיקת סקר,  מחקרים
תגובות