הפטיטיס C

האם ניתן לקצר את זמן הקריאה של הבדיקה המהירה לאיתור זיהום ב-HCV?

חוקרים בחנו את הבדיקה המהירה לאיתור נוגדנים ל-HCV בנקודת הטיפול, ומצאו כי ניתן לקצר את זמן הקריאה מ-20 ל-5 דקות

בדיקת HCV, הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

הכחדה עולמית של נגיף הדלקת הנגיפית מסוג Cי(HCV) דורשת עלייה ביכולת האבחון. בדיקות בנקודת הטיפול (POC) המאתרות נוגדנים כנגד HCV עשויות להיות שימושיות לבדיקת אוכלוסיות גדולות ולא נגישות. זמן הקריאה של בדיקת ה-POC המדויקת ביותר לזיהוי דגימות חיוביות לנוגדן נמשך כ-20 דקות.

במחקר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology בחנו החוקרים האם ניתן לזהות חולים עם וירמיה באמצעות זמן קריאה קצר יותר, שיאפשר להגביר את היעילות ולהפחית את הצורך בבדיקות רפלקס (בדיקת עוקבת שמאתרת רנ"א נגיפי בדגימה שנבחנה, הנדרשת לאישור וירמיה).

חולים עם זיהומי HCV בעבר או בהווה, נדגמו בשתי מרפאות בקנדה לצורך הערכה על ידי בדיקת OraQuick, בדיקת POC מהירה לנוגדני HCV. במסגרת תוכנית ממדריד לסקר HCV בקהילה, הוזמן הציבור להיבדק ל-HCV בעזרת בדיקת OraQuick. דגימות של דם מלא נלקחו מהמטופלים על ידי דקירה באצבע, ונבדקו מיד לאחר האיסוף.

בקבוצת המרפאה (קנדה) בוצעו תצלומים של הבדיקה במרווחים של 15 שניות, וקוראים שסומאו תיעדו את משך הזמן עד לקבלת תוצאה חיובית. בבקבוצת העולם האמיתי (מדריד), הקוראים רשמו את תוצאות בדיקת OraQuick לאחר חמש דקות, ולאחר מכן כל דקה, עד 10 דקות מתחילת הבדיקה, וכן בדקה ה-20; לאחר מכן הוערכה וירמיה באמצעות בדיקת POC HCV RNA (GeneXpert HCV Load Assay). סרום מחולי מרפאה וירמיים ולא וירמיים שימש לכימות טיטר הנוגדנים, לצורך בחינת הקשר בין זמן הופעת הפס (band) לבין ריכוז הנוגדנים. לצורך זיהוי גורמים המקושרים לתוצאה חיובית לאחר 5 דקות, נעשה שימוש במבחן המדויק של פישר וכן ברגרסיה לוגיסטית מדויקת.

דגימות דם מכל החולים הוויראמיים נמצאו חיוביות בבדיקת נוגדנים ב- POC תוך 5 דקות. משך הזמן החציוני עד קבלת תוצאה חיובית עבור 171 חולים וירמיים היה 2.6 דקות (טווח, 1.8-4.6 דקות), לעומת 4.1 דקות (טווח, 2.3-14.4 דקות) עבור 108 חולים עם זיהום בעבר (P <0.001). סף של 5 דקות הספיק לצורך זיהוי של כל מקרי הוירמיה בקרב 176 חולים חיוביים לנוגדני HCV בקבוצת העולם האמיתי, כפי שאושר על ידי בדיקה לאיתור רנ"א נגיפי.

בקבוצות המאוגדות תוצאה חיובית להימצאות נוגדנים תוך חמש דקות, הביאה לזיהוי של חולים וירמיים ברגישות של 100% (רווח בר סמך [CI] 95%: 98.4%-100%); ערך הניבוי השלילי [NPV] היה 100% (רווח בר-סמך 95%: 94.9%-100%). עם זאת, ערך הניבוי החיובי [PPV] תוך 5 דקות היה 62.0% (רווח בר-סמך 95%: 56.7%-67.0%) בלבד, ערך ששולל את האפשרות להסתמך על בדיקה זו באופן בלעדי; על כן, בדיקה לאיתור רנ"א של HCV עדיין נחוצה כדי לאשר זיהום פעיל.

לסיכום, ניתן להפחית את זמן ההמתנה לתוצאות בדיקת הדם המהירה לנוגדני HCV OraQuick בנקודת הטיפול מ-20 דקות ל-5 דקות, בלי לפגוע במהימנות הזיהוי של חולים עם זיהום של HCV. קיצור זמן הבדיקה עשוי לאפשר בדיקות סקר בתפוקה גבוהה, להפחית את אובדן המעקב וכן את הצורך בבדיקת רפלקס.

מקור: 

Smookler, D et al. Clinical Gastroenterology and Hepatology. 2021 Jul;19(7):1451-1458.e4.doi: 10.1016/j.cgh.2020.07.058.

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  רנ"א,  נוגדנים,  מחקרים
תגובות