מחקרים

טיפול אנטי-ויראלי משולב עם Sofosbuvir בהישנות הפטיטיס C לאחר השתלת כבד

ממצאים ממחקר פרוספקטיבי אשר הונהג במצרים מדגימים כי טיפול אנטי-ויראלי משולב עם Sofosbuvir הינו טיפול בטוח ויעיל בהישנות HCV לאחר השתלת כבד

הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)
הפטיטיס (צילום: אילוסטרציה)

הישנות הפטיטיס סי (HCV) במטופלים לאחר השתלת כבד הינה תופעה גלובלית מוכרת. הישנות המחלה מתאפיינת במהלך מחלה מואץ וזאת בהשוואה לתחלואה הראשונית בנגיף. השימוש בתרופות אנטי-ויראליות ישירות מהדור השני שיפר באופן דרמטי את יכולת ההגעה לכדי קלירנס ויראלי מלא.

במחקר אשר פורסם לאחרונה בכתב העת המצרי The Egyptian Journal of Hospital Medicine ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של Sofosbuvir לטיפול בהישנות HCV לאחר השתלת כבד. החוקרים מציינים כי יש מקום לבחינה ספציפית של השימוש בתרופה בקרב אוכלוסיית מצרים.

למחקר גויסו 60 מטופלים עם 91.7% גברים בגיל ממוצע של 52.5±7.9  שנים. הנבדקים חולקו ל-3 זרועות טיפול. הזרוע הראשונה, אשר טופלה במשך 24 שבועות, כללה 20 נבדקים אשר טופלו עם Sofosbuvirי(SOF) בשילוב עם Ribavarinי(RBV). הזרוע השנייה כללה 21 נבדקים אשר טופלו במשך 12 שבועות עם Sofosbuvirי(SOF) בשילוב עם Simeprevirי(SIM). הזרוע השלישית כללה 19 נבדקים אשר טופלו עם Sofosbuvirי(SOF) בשילוב עם Daclatasvirי(DCV) יחד עם או ללא שילוב עם Ribavirin. הטיפול בזרוע זו ארך 12 או 24 שבועות, זאת בהתאם לשלב הפיברוזיס הכיבדי שאתו התייצגו המטופלים ובהתאם לזכאותם לטיפול עם Ribavirin. לבסוף בוצע ניתוח נתונים לתגובה לטיפול ולתופעות הלוואי.

המחקר הדגים, כי שיעור התגובה (Sustained virological response – SVR) לאחר 12 שבועות טיפול (SVR12) היה 100% בקרב נבדקי הזרוע השניה והשלילית, זאת לעומת שיעור SVR12 של 85% מנבדקי הזרוע הראשונה. תופעות הלוואי השכיחות ביותר אשר דווחו היו עייפות, אנמיה והיפרבילירובינמיה. עייפות דווחה בקרב 75% מנבדקי הזרוע הראשונה ובקרב 85.7% מאלו של הזרוע השנייה. אנמיה דווחה בקרב 15%, 4.8% ו-10.5% מנבדקי הזרועות הראשונה, השנייה והשלישית בהתאמה. באשר להיפרבילירובינמיה, התופעה דווחה בקרב 10% מנבדקי הזרוע הראשונה וב-9.5% ממשתתפי הזרוע השנייה. בזרוע השלישית כלל לא דווחו תופעות לוואי של עייפות או של היפרבילירובינמיה.

תוצאות מחקר פרוספקטיבי זה מדגימות את כי טיפול אנטי-ויראלי משולב המבוסס על טיפול עם Sofosbuvir בחולים עם הישנות דלקת כבד נגיפית מסוג C לאחר השתלת כבד הינו טיפול יעיל המאופיין בפרופיל בטיחות גבוה.

מקור:

Abbasy, M., Afifi, M., Mahmoud, E., Salman, T., Rewisha, E., Al Haddad, O., Ibrahim, T. Safety and Efficacy of Sofosbuvir Based Regimens in the Treatment of HCV Recurrence Post Liver Transplantation. The Egyptian Journal of Hospital Medicine, 2022; 87(1): 973-978. doi: 10.21608/ejhm.2022.220727

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  סופוסבוביר,  טיפול אנטי-ויראלי,  השתלת כבד
תגובות