מחקרים

טיפול במושתלי כליה עם סרטן עור מתקדם

נמצא כי ברוב מושתלי הכליה עם סרטן עור מתקדם, פרדניזון וטקרולימוס סיפקו הגנה לא מספקת של הרקמה המושתלת ופגעו בנסיגה של הגידול באמצעות תיווך חיסוני

מלנומה, סרטן עור (צילום: שאטרסטוק)

שיעורי התמותה הקשורים לסרטן בקרב מושתלי כליה הינם גבוהים, אך חולים אלו הודרו במידה רבה ממחקרים של מעכבי נקודת ביקורת חיסונית בגלל דיכוי חיסוני וסיכון לאובדן הרקמה המושתלת הקשור לטיפול (TRAL).

לאחרונה, פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology, ממצאיו של מחקר קליני פרוספקטיבי שבדק תגובת nivolumabי(NIVO) + tacrolimusי(TACRO) + פרדניזון (PRED) ± ipilimumabי(IPI) במושתלי כליה עם סרטן עור מתקדם. מושתל כליה מבוגר עם מלנומה מתקדמת או קרצינומה של תאי מרקל בזאליים, קשקשים עוריים או מרקל היו כשירים. דיכוי חיסוני תוקנן ל-TACRO (רמה בסרום 2-5 ng/mL) + PREDי5 מ"ג פעם ביום. לאחר מכן, החולים קיבלו NIVOי480 מ"ג IV פעם ב-4 שבועות. התוצא העיקרי היה מורכב מתגובה חלקית או מלאה (גידולית) או מחלה יציבה לפי RECIST v1.1 ללא אובדן רקמה מושתלת בשבוע 16. חולים עם מחלה מתקדמת (PD) יכלו לקבל IPIי1 מ"ג/ק"ג IV + NIVOי3 מ"ג/ק"ג פעם ב-3 שבועות × 4 ואחריו NIVO. רמות DNA נטול תאים (dd-cfDNA) שמקורן בתורם נמדדו בערך אחת לשבועיים כמנבא פוטנציאלי של דחיית הרקמה המושתלת.

במחקר הוכללו 8 חולים. מבין שמונה מטופלים שניתנים להערכה, אף אחד לא עמד בתוצא העיקרי של הניסוי. כל שמונת החולים חוו PD ב-NIVO + TACRO + PRED;יTRAL התרחש בחולה אחד. לאחר מכן, שישה חולים קיבלו IPI + NIVO + TACRO + PRED. התגובות הכוללות הטובות ביותר: שני מקרי תגובה מלאה (CR) (אחד עם TRAL) וארבע PD (אחד עם TRAL). בסך הכל, 7 מתוך 8 ביופסיות שנקלחו  מהגידול לפני הטיפול עם NIVO הכילו מיעוט של תאי חיסון חודרים. בסך הכל, 2 מתוך 5 ביופסיות על NIVO הדגימו חדירות חיסונית מתונה; שני החולים חוו מאוחר יותר CR ל-IPI + NIVO. ב-2 מתוך 3 חולים עם TRAL, עליות dd-cfDNA התרחשו 10 ו-15 ימים לפני העלייה בקריאטינין בסרום.

החוקרים הסיקו כי רמות גבוהות של dd-cfDNA יכולות לאותת על דחיית הרקמה המושתלת הקשורה לטיפול מוקדם יותר מאשר עלייה בקריאטינין בסרום.

מקור:

Kara M. Schenk et al., Nivolumab + Tacrolimus + Prednisone ± Ipilimumab for Kidney Transplant Recipients With Advanced Cutaneous Cancers. JCO 0, JCO.23.01497 DOI:10.1200/JCO.23.01497

נושאים קשורים:  מחקרים,  מושתלי כליה,  ניבולומאב,  איפילימומאב,  סרטן עור
תגובות