• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

ה-FDA אישר את התרופה וויגובי בהתוויה של הפחתת סיכון קרדיווסקולרי

אישור התרופה התבסס על ממצאיו של מחקר ה-SELECT, מחקר RCT בהשתתפות יותר מ-17,000 מטופלים

מנהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) אישר בתחילת מרץ 2024 את השימוש בוויגובי, תרופה המובילה להפחתת משקל, בהתוויה של הפחתת סיכון לשבץ או התקפי לב בחולים עם משקל עודף או השמנת יתר ללא סוכרת, כך מדווחת סוכנות החדשות רויטרס.

וויגובי, או סמגלוטייד בשמה הגנרי, המפותחת על ידי חברת נובו נורדיסק, נמצאת בשימוש רחב ומשתייכת למשפחת האגוניסטים ל-GLP-1. משפחה זו של תרופות פותחה במקור כטיפול סוכרת אך נמצאה כמפחיתה רעה ומאיטה התרוקנות קיבה.

"חולים עם משקל עודף או השמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולרית, התקפי לב או שבץ. קיומו של טיפול אשר מפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי באוכלוסייה זו מהווה בשורה משמעותית לבריאות הציבור", כך מסר ג'ון שרטס, מנהל החטיבה לסוכרת, הפרעות שומנים והשמנת יתר ב-FDA.

ד"ר צ'ד ולדלי, קרדיולוג מאוניברסיטת סטנפורד ציין כי בעוד שבעבר הוא הותיר את ההחלטה להתחיל טיפול להפחתת משקל לרופאי משפחה לאור האישור של וויגובי הוא סבור כי נדרש שינוי וכי קרדיולוגים צריכים לשלב טיפולים אלה בניהול השגרתי של חולים. עוד נמסר מטעם ה-FDA כי רופאים הרושמים את התרופה צריכים לגלות עירנות להתפתחות תופעות לוואי כדוגמת מחלת כליות, רטינופתיה סוכרתית, דכאון ומחשבות אובדניות.

יצרנית התרופה, נובו נורדיסק פרסמה בנובמבר 2023 ממצאים ממחקר קליני גדול אשר הדגים כי וויגובי מפחיתה את הסיכון להתקף לב שאינו קטלני ב-28%, שבץ שאינו קטלני ב-7% ותמותה קרדיווסקולרית ב-15% לעומת טיפול אינבו, בחולים עם מחלת לב קיימת.

במחקר הוכללו 17,604 משתתפים עם זמן מעקב ממוצע של 33 חודשים. היתרונות בקבוצת הוויגובי נצפו כמעט מייד לאחר תחילת המחקר כך שייתכן שלתרופה יש השפעה מיטיבה על הסיכון הקרדיווסקולרי ללא קשר לעובדה שהיא גורמת לירידה במשקל.

נושאים קשורים:  חדשות,  סמגלוטייד,  תחלואה קרדיווסקולרית,  אישור FDA,  ירידה במשקל
תגובות